Skal man nå ut til flere eksisterende og nye
kunder, vil den raskeste og enkleste måten være å bruke Facebook.
Netcom er en av mange bedrifter som bruker
facebook til å kommunisere ut til kunder. Netcoms visjonen i sosiale medier er å
bli best i Norge på kommunikasjon og kundeservice. Deres ledestjerne i den
forbindelse er å være kundeorientert - alle saker skal ses fra kundens ståsted,
være fremoverlent - rask respons og være proaktive, og åpen/ærlig - de tar opp
både positive og negative hendelser, samt kommunisere initiativ både eksternt
og internt.
Med en slik fremtreden på Facebook virker
Netcom mer profesjonell og ordentlig enn andre bedrifter. Når kundene blir tatt
på alvor og får et svar fra en kundekonsulent, er det større sjanse for at
kundene vil fortsette kundeforholdet, selv om kunden kanskje ikke fikk den
hjelpen han/hun trengte men fordi de fikk et svar på sprøsmålet.
Mine råd til virksomheter som ønsker å
benytte seg av facebook er:
- Lag en strategi for hvordan du skal bruke facebook
- Lytt til kundene, vær kundeorientert
- Gi hurtig svar på henvendelser
- Være proaktive
- Delta der det skjer
- Være ærlige og åpen
- Være oppdatert
Dette var jo svært kort, da. Men gode råd.
SvarSlett