fredag 23. desember 2011

Virksomheters bruk av Facebook


Skal man nå ut til flere eksisterende og nye kunder, vil den raskeste og enkleste måten være å bruke Facebook.

Netcom er en av mange bedrifter som bruker facebook til å kommunisere ut til kunder. Netcoms visjonen i sosiale medier er å bli best i Norge på kommunikasjon og kundeservice. Deres ledestjerne i den forbindelse er å være kundeorientert - alle saker skal ses fra kundens ståsted, være fremoverlent - rask respons og være proaktive, og åpen/ærlig - de tar opp både positive og negative hendelser, samt kommunisere initiativ både eksternt og internt.

Med en slik fremtreden på Facebook virker Netcom mer profesjonell og ordentlig enn andre bedrifter. Når kundene blir tatt på alvor og får et svar fra en kundekonsulent, er det større sjanse for at kundene vil fortsette kundeforholdet, selv om kunden kanskje ikke fikk den hjelpen han/hun trengte men fordi de fikk et svar på sprøsmålet.

Mine råd til virksomheter som ønsker å benytte seg av facebook er: 
  • Lag en strategi for hvordan du skal bruke facebook
  • Lytt til kundene, vær kundeorientert
  • Gi hurtig svar på henvendelser
  • Være proaktive
  • Delta der det skjer
  • Være ærlige og åpen
  • Være oppdatert

1 kommentar: