søndag 27. november 2011

Lurer du på hvor mange som besøker nettsiden din?

Da bør du få deg Google Analytics!

Google Analytics er et verktøy for deg som vil vite hvor mange besøkende du har på nettsiden din og hvordan bruksmønsteret deres er når de er innom nettstedet.

Programmet fra Google samler informasjon og statistikk om besøkende som er innom nettstedet og på den måten kan du se hvordan de fant nettstedet. Du får også informasjon om besøksmønsteret og hva kan du gjøre for å forbedre brukeropplevelsen til de besøkende.

http://bit.ly/rHfdJV
Hvordan bruke Google Analytic:
Klikk inn på: http://www.google.com/analytics/ og lag en brukerprofil
Følg bruksanvisningen.
Kopiere så den koden som er anvist neders i bunnteksten på nettstedet. Bruker du blogspot.com er det bare å legge inn Web Property ID. Denne leggs inn på innstillinger, annet og under avsnittet Google Analytics.
Da er det bare å vente å se hvem som kommer innom nettsiden din.

Dette gir Google Analytics deg oversikt over:
  • Hvor mange som besøker nettsiden (dager, uker, måneder osv)
  • Demografi av trafikken
    • Besøksinformasjon om hvor de kommer fra, hvilke programvare og hardware som brukes osv.
  • Adferden til besøkende og delaktigheten deres på nettsiden
    • Hva som er det mest leste innholdet og besøkte innholdet.
    • Ny kontra returnerende besøkende
  •  Kilder
    • Trafikkkilder som google-søk, direkte eller via linker fra andre blogger og nettsteder.
    • Hva besøkende har søkt på.
    • Hvilket ord som er søkt på.
  • Innholdet av nettsiden
    • aktivitetene inne i siden.
  • Annonsering (AdWords og AdSense)
    • Viser statistikk for søkeord, plassering, klikk, destinasjonsadresser osv.
  • Konverteringer
    • Det må settes opp mål for hva du vil få ut av nettsiden, da kan du måle hvor godt ditt nettsted oppfyller forretningsmålene.
Eksemplet er fra Metronet: http://bit.ly/vakU9R



Hva kan du oppnå med Google Analytics?

Gjennom å se den informasjonen og statistikken Google Analytics gir, kan du finne ut hvilke virkemidler du bør bruke for å øke trafikken inn på nettstedet. Hvis du ser at de fleste besøkende kommer fra facebook, mens veldig få kommer fra Twitter, er det kanskje ikke noe vits å bruke tid på å være på twitter eller bruke twitter til å promotere nettsiden. Da kan du heller bruke tiden og pengene på å promotere nettsiden på Facebook. Eller kanskje du ser et potenisale med Twitter og ønsker å få flere besøkende derfra.

Statistikken og grafene som du får se i Google Analytics gir deg muligheter til å analysere og sammenligne bestemte tidsperioder. Du får videre fram rapporter slik at du får se en sammenheng av detaljert data. På den måten kan du se om feks kampanjer og annonseringer har vært en vellykket satsning eller ikke.

Du kan også feks se om nettsiden er optimal for besøkendes PC. Det du gjør da er å sjekke hvilke skjermoppløsning besøkende bruker, slik at kan du endre designet etter den mest brukte skjermoppløsningen. Det er lite brukvennlig å måtte scrolle horisontalt, når siden har en for høy oppløsning, derfor er det viktig å sjekke hva som er den mest brukte oppløsningen blant besøkende.

http://bit.ly/t9nAuh

All data fra verktøyet kan også eksporteres til forskjellige formater slik at du har muligheter til å vise statistikken i møter, på nettsiden eller i rapporter.

Mulighetene er rett og slett uendelige. Det kan være verdt å ta en titt på, kanskje ser du at nettsiden mangler noe som du ikke ville ha tenkt på før. Så for de som ønsker å tjene penger på nettstedet sitt, er Google Analytics en genial måte å øke profitten på. Verktøyet er gratis og jeg anbefaler på det sterkeste å ta det i bruk allerede i dag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar