mandag 24. oktober 2011

Twitter i dybden


Ønsker du nye kontakter på twitter? Da kan det være lurt å søke etter tema eller undertekster i søkemotoren. Ved å bruke # - tegnet og en setning etterpå i søkefeltet, vil du kunne se hvem som har twitret om det temaet du søker etter.
 
Når vi skal vite hvem personene er på twitter, må vi først og fremst gå inn på profilen til den man søker etter. Her står det vanligvis en spesifikk og kort informasjon om hvem han eller hun er og hva dem jobber med og interesserer seg for. Videre kan man også se hvor aktiv personen er og hva han/hun twitrer om og med hvem. Følgelisten er også en indikasjon på hva som interesserer han/henne i hverdagen.
 
Vi kan ta for oss noen personligheter på Twitter:


@hpnhansen skriver på profilen:
  • Er en mobil teknologimisjonær
  • Jobber i Gamit Hill & Knowlton og blogger om vår digitale hverdag.
  • Han er viderekommende nybegynner innen Digitale Medier & -Kommunikasjon.
  • http://hanspetter.info
Dette er en kort og spesifikk informasjon om Hans-Petter Hansen. Ønsker vi å vite mer om han, er det lagt med en link til hjemmesiden.  

@ceciliestaude er høgskolelektor inst.for markedsføring på Handelshøyskole BI. Hun twitrer aktivt med andre og er veldig flink til å kommentere og delta i diskusjoner som omhandler sosiale medier. Hun bruker ofte #PSoMe og #SoMe som undertekst i sine tweets. 

@hpnhansen og @ceciliestaude er en av mange personligheter på Twitter som jobber med sosiale medier. Noen av de andre er: @thomasmoen, @henriettehedlov og @osol. Disse personlighetene er aktive på twitter og ellers i sosiale medier og jeg kan med stor trygghet si at jeg har fått mye tips og kunnskap etter å ha fulgt dem på twitter.  

Årsaken til at jeg følger disse personene, er at dem har de samme interessene som meg om sosiale medier og de fenger meg på en måte som gjør at jeg vil se hva mer de har på lager. Ønsker jeg å utvide kunnskapen, kan det være lurt å sjekke ut hvem for eksempel @henriettehedlov følger både ved å se følgelisten og favoritter. 

Følgelisten eller twitter listen som den også kalles er funksjon som fungerer slik at man kan samle folk i lister. Man velger om listen skal være offentlig eller privat og det er også mulig å følge lister til andre. Selv om listen man lager er privat, kan alle som er lagt til denne listen se at dem er med i listen, dermed kan det være greit å ha et navn på listen som gjenspeiler disse på en ordentlig måte. Listen til @henriettehedlov er delt opp i forskjellige kategorier. Den som er mest interessant for meg er listen som heter @henriettehedlov/sosialemedier. I denne listen får jeg se alle tweets til de Henriette Hedløv har valgt å legge i listen som omhandler sosiale medier. Dette er en enkel måte å få mer innsyn i nyheter og diskusjoner rundt det man er interessert i, som i mitt tilfelle er sosiale medier.

Twitter er et enkelt verktøy med mange muligheter. En av mulighetene er å bruke twitter på smarttelefonen og nettbrettet. Ved å installere enn app, får man twitter opp å gå uten å måtte bruke nettleseren på PC eller Mac. Enklere blir det ikke!

2 kommentarer:

  1. Grei utredning.
    Jeg fant ikke din twittter-id på diskusjonsforumet.

    SvarSlett
  2. twitter-id min er: @ennamari

    SvarSlett