søndag 2. oktober 2011

Strategi i sosiale medier


For å kunne være delaktig i sosiale medier er det en fordel å ha strategier for hvordan man skal gå fram i sosiale medier. Jeg mener ikke at du skal lage en strategi for sosiale medier, men lage en strategi for hvordan bedriften skal representere seg selv i sosiale medier.
For alle bedrifter som er i sosiale medier i dag, er det viktig at dem gir et godt og reelt inntrykk til sine nåværende og fremtidige kunder. Gjennom å bruke strategier for sosiale medier vil vi som lesere/kunder få en oppfatning at bedriften er seriøs og profesjonell i sin framtreden i sosiale medier.

Strategien for bedrifter i sosiale medier bør inneholde:


Mål
    • Lage mål og visjon for hvordan fremtreden skal være.
    • Skal det være en markedskanal, kunnskapskanal eller en kommunikasjonskanal?  
Målgruppe
    • Vite hvem målgruppen er og hvordan få dem til å være delaktig.
    • Hvordan klare å luke ut hvem som faktisk er reelle kunder er viktig for å kunne få dem med. 
Bedriftens ansikt utad - kommunikasjon
    • Bedriften må velge om de skal gå for en mer personlig kommunikasjon eller omvendt når de skal skrive tilbakemeldinger til leserne. 
    • Språket bør være klart og tydelig, samtidig som tonen er ordentlig og personlig,
    • Det viktigste er at ansatte som har ansvaret for å kommentere og skrive for bedriften i sosiale medier, er representanter for bedriften.
    • Spesielt viktig er det at representantene er samstemte i sine svar.
    • Delaktighet og rask reaksjonstid er viktig, men det trengs ikke å besvare alle innlegg og meningsmålinger fra forskjellige forumer og blogger.
    • I krisesituasjoner er det viktig at bedriften viser åpenhet og ærlighet.
Integrasjon
    • Bedriften må ha klare mål for hvor de skal være og forholde seg til. 
    • Kan prioritere å være på de mest populære nettsamfunn, blogger og sin egen nettside.  
    • Viktig å ha et mål for hvordan bedriften skal vise seg i de ulike medium.
Aktivitet
    • Hvor aktiv bedriften er i sosiale medier og hvilke aktiviteter dem skal frembringe til sine lesere/kunder er viktig å kartlegge. 
    • Uten aktiviteter blir ikke bedriften interessant og mange "hopper av" om bedriften er lite eller sjelden aktiv i sosiale medier. For å opprettholde lesernes/kundenes interesse er det viktig å være innovativ, skape oppmerksomhet og være smart. 
Poenget med en denne strategien er at bedriften lager plan for hvordan dem skal nå sine mål, hvordan disse skal utøves og settes til verk i sosiale medier. Uten en strategi, vil si det sammen som å gå i blinde. Man kommer seg fram til slutt, men man ser ikke hindringene som kan være der.

Til slutt vil jeg vise dere en god presentasjon:
Presentasjon sosiale medier
Denne og andre presentasjoner er laget av Jone Evony.
Tenk godt etter når du skal ha din bedrift i sosiale medier. Det kan være lurt å ha en strategi for sosiale medier.

3 kommentarer:

  1. Jeg liker at du skriver punktvis, og deler opp slik du gjør. Særlig punktet om bedriftens ansikt utad synes jeg har mange gode momenter.

    SvarSlett
  2. Reflektert blogginnlegg om enet. Lett tilgjengelig fremstilt. Fint med eksempelet du viser.
    Er denne oppgaven godkjent i fjor ??

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemeldingen.
    Ja oppgaven er godkjent i fjor.
    Jeg la bare til alle mine tidligere øvinger fordi jeg var usikker om det skulle være med eller ikke for å få faget godkjent og i tillegg for å få en oversikt over hvilke øvinger som var gjort og ikke.

    SvarSlett