tirsdag 1. mai 2012

Virksomheters bruk av måleverktøy

Virksomheter som i dag benytter sosiale medier, bruker denne formen for kommunikasjonskanal til å påvirke. Påvirkningen kan være forskjellig fra virksomhet til virksomhet, noen vil påvirke i forhold til sine produkter og tjenester, andre i forhold til sine kunder og omgivelser. Men for å kunne se selv hvilken påvirkningskraft virksomheten faktisk har i sosiale medier, vil et måleverktøy være en gunstig måte å finne det ut på.

Hvorfor bør virksomheter måle? 
Hovedgrunnen til å måle i sosiale medier, er for å få oversikt over hvordan aktivitetene, reaksjonene og virkningene påvirker virksomhetens forretningresultater og andre involverte parter i organisasjonen.
Ved hjelp av måleverktøyet vil virksomheten kunne finne ut hva de skal legge vekt på, hva som fungerer og gjør at kundene kommer tilbake. Virksomheten kan endre alt fra strategi, måten å skrive på, målgruppe, kampanjer og markedsføringstiltak, til måten å sammenligne seg med konkurrenter. Man må finne en måte å tilføye verdi til kundene og det kan man ved å se hva som fungerer og ikke fungerer.

Hva bør måles?
Hva som bør måles varierer fra virksomhet til virksomhet. En virksomhet ønsker å finne ut hvor mange besøkende som er innom nettsiden innen en viss tid, mens en annen virksomhet ønsker å vite adferden til besøkende.
Det som bør måles, er det som passer best for sin virksomhet avhengig av konkurrenter, kunder, størrelse av virksomheten og produkter og tjenester.  

For en virksomhet som er vil vite hva besøkende søker mest på, vil et måleverktøy være gull verdt. Da vil virksomheten få se en statistikk over søkeordene som er brukt, plassering, antall klikk, destinasjonsadresser osv.

Men skal en virksomhet først bruke et måleverktøy, bør det utnyttes mest mulig.

Her er en liste for hva som bør måles:
  • Hvor mange som besøker nettsiden (dager, uker, måneder osv)
  • Hvor mange "likes"/ følgere
  • Demografi av trafikken
    • Besøksinformasjon om hvor de kommer fra, hvilke programvare og hardware som brukes osv.
  • Adferden til besøkende og delaktigheten deres på nettsiden
    • Hva som er det mest leste innholdet og besøkte innholdet.
    • Ny kontra returnerende besøkende
  • Kundeservice 
  • Kilder
    • Trafikkkilder som google-søk, direkte eller via linker fra andre blogger og nettsteder.
    • Hva besøkende har søkt på.
    • Hvilket ord som er søkt på.
  • Innholdet av nettsiden
    • aktivitetene inne i siden.
  • Annonsering (AdWords og AdSense)
    • Viser statistikk for søkeord, plassering, klikk, destinasjonsadresser osv.
  • Konverteringer
    • Det må settes opp mål for hva du vil få ut av nettsiden, da kan du måle hvor godt ditt nettsted oppfyller forretningsmålene.

Overordnet sett bør virksomheter måle det som er mest viktig for dem. For mange virksomheter vil det først og fremst være en god start å måle påvirkningen til kunden. Kunden er grunnen til at virksomheten "lever" og akkurat derfor vil det være viktig å starte og følge med på hva kunden er ute etter.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar