søndag 6. mai 2012

Å brenne seg i sosiale medier

Mange bedrifter og organisasjoner tenkter sikkert ikke så mye på etikk når de befinner seg i sosiale medier. Det kan vise seg å være dårlig business.
Sosiale medier er ny måte å markedsføre seg på og det kan fort være mange fallgruver om man ikke vet hvordan man skal gjøre det på den rette måten.

Lille Vinkel Sko fikk svi for å ikke følge retningslinjene på facebook. De hadde satt seg et mål å nå 20 000 tilhengere i løpet av mars 2010. klarte de å nå målet, skulle hver tilhenger få et gavekort på 200 kroner.
En tilfeldig vinner skulle få et gaverkort på samme beløp som antall tilhengere.
Skobutikken nådde målet, men ble kastet ut av facebook samme dag uten forvarsel.

Det Lille Vinkel Sko gjorde feil, var å ikke følge facebooks retningslinjer for konkurranser. I retningslinjen til facebook står det klart at basisfunksjoner ikke skal benyttes ved konkurranser. Basisfunksjoner vil si det å poste noe på en vegg, laste opp et bilde, poste en statusoppdatering eller "like" noe.

I strid med "Promotion Guidelines" hadde Lille Vinkel Sko vervekonkurranse, der de markedsførte konkurransen på veggen og de skulle også trekke en tilfeldig vinner. Dette førte til at folk som ikke var interessert i følge skobutikken ble spammet ned. Heldigvis merket facebook dette og kastet dem ut.

For å unngå å gjøre den samme feilen som Lille Vinkel Sko gjorde, kan det være lurt å sjekke retningslinjene for den plattformen man ønsker å benytte når man skal lage konkurranser og/eller markedsføre bedriften. Samtidig bør man alltid tenke på etikk når man skal trå seg ut i nye omgivelser, som sosiale medier da er for mange bedrifter og organisasjoner der ute.
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar